Logo-GormHansen

Vores historie

Vores Historie

Året er 1965, og kartoffelavler Gorm Hansen kigger skiftevis ned i sin tomme tegnebog og hen på sin familie, der sidder i køkkenet på gården i den østlige del af Roskilde. Kartoffelpriserne er ikke, hvad de har været, så Gorm må tænke i nye baner, hvis der skal mad på bordet hos den lille familie. Løsningen bliver en investering i en gammel lastvogn for de sidste sparepenge. Chancen er taget, og rejsen kan begynde. På dette tidspunkt kan ingen forudse den rejse, som Gorm og hans kommende firma vil begive sig ud på.


Chaufføren til lastvognen bliver Gorms søn – der også hedder Gorm. Derfor får den dengang blot 15-årige Gorm Junior til opgave at køre overjord i Nymølle Grusgrav ved Roskilde.

Købet af lastbilen viser sig som værende en udmærket investering. Det er godt nok ikke noget, der kaster hverken guld eller diamanter af sig, men hverdagen fungerer, og der er da lidt til overs hver måned. Efter nogle år i grusgraven tillader økonomien familien Hansen at tage endnu en chance. Den gamle lastbil bliver byttet ud med en fabriksny Ford-rendegraver, og endnu et kapitel kan begynde.


Gorm og Gorm kører i starten projektet med rendegraveren som et udlejningsfirma, men stille og roligt kommer der flere og flere færdiggørelsesopgaver sammen med anlægsgartnere og brolæggere ind. Derfor stifter far og søn den 26. november 1970 firmaet Gorm Hansen og Søn A/S.


I firmaets første officielle leveår kæmpes der med den manglende brancheerfaring. Derudover er der en udfordring i at finde den helt rette ledelsesmæssige struktur. Efter nogle år træder den ældre Gorm lidt tilbage og overdrager ansvaret til den unge Gorm Hansen. Den beslutning viser sig at være den helt rette, og firmaet begynder at finde fodfæste i branchen.

En fredag i 1978 er det dog slut med at bevæge sig frem i et roligt tempo. I Fredensborg er der licitation på to store projekter – en stor udstykning og et længere stykke af omfartsvejen i det gamle Frederiksborg Amt. Gorm starter derfor bilen op denne fredag og kører nordpå med to kuverter indeholdende tilbud på de to entrepriser. Da Gorm et par timer senere kører i den modsatte vejbane på vej retur til Roskilde, tænker han med et smil på læben over, hvad der lige er sket. De to licitationer resulterer i to vindertilbud, og lige pludselig har Gorm mere arbejde end nogensinde før.


Med opstarten af to nye og store projekter har Gorm intet andet valg end at udvide forretningen. De to projekter udvikler i den grad firmaets kompetencer og giver den robusthed, der skal til for at udføre opgaver til et større millionbeløb.


Gorm stormer fremad, og op igennem 80´erne vinder han flere store opgaver, hvor firmaet bl.a. etablerer 10 kilometer af Sydmotorvejen samt flere stykker af Vestmotorvejen mellem Ringsted og Slagelse. Der er i den grad vind i sejlene, men vinden kan som bekendt altid vende.


De glade dage i 80´erne bliver i starten af 90´erne afløst af firmaets største krise. Branchen går mere eller mindre i stå, og der er simpelthen intet arbejde. Krisen kradser, og der skal træffes store og vigtige beslutninger. Det er svært at finde arbejde i den danske bygge- og anlægsbranche, men syd for grænsen står det gamle Østtyskland foran en genopretning efter jerntæppets fald. Øjnene rettes derfor mod Tyskland, og firmaet Inter-Dania Straßenbau bliver stiftet.


En stor del af besætningen fra Danmark tager turen med firmaet, og det tyske gennembrud kommer i forbindelse med en stor industriudstykning i Østberlin. I denne periode har firmaet stort set al sin aktivitet i Tyskland. I Danmark bliver der godt nok kørt lidt i Stevns Kridtbrud, men omsætningen baserer sig hovedsageligt på de tyske projekter.


Det går godt i Tyskland. Faktisk går det så godt, at den tyske afdeling bliver solgt i slutningen af 90´erne. Derfor er firmaet pludselig mere eller mindre tilbage til start, og Gorm kan igen bygge sit firma op hjemme i Danmark – denne gang med penge på lommen.


Firmaets bliver bygget op i et passende tempo, og i starten af det nye årtusind udføres der en række spændende projekter på Sjælland såsom Gokartbanen Roskilde Racing Center, Danmarks største udendørsscene og skibakken i Hedeland. Der er altså god stabilitet, men et generationsskifte er under opsejling.


I 2007 lufter Gorm for første gang tanken om at lade sin mangeårige medarbejder og projektleder Morten Hovmøller overtage firmaet. Overdragelsesfasen bliver dog udskudt lidt, da der lige er en global finanskrise, der skal styr på først. Derfor begynder den endelige overdragelse som en løbende proces i 2012, og i 2017 er Gorm købt helt ud af firmaet. Under overdragelsen skifter firmaet også navn til Gorm Hansen A/S, hvilket også er det navn, der arbejdes under den dag i dag.


Dermed er det i dag Morten Hovmøller, der ejer firmaet og er administrerende direktør. Med Morten ved roret har Gorm Hansen A/S haft en stabil vækst, og beskæftiger i dag mere end 80 medarbejdere.


Selvom historien er lang og god, så er grundværdierne de samme. Hos Gorm Hansen A/S går vi op i kvalitetsarbejde og sætter en stor ære i at levere høj service for vores kunder. Denne filosofi er så indgraveret i hele firmaet, og vi vil til evig tid arbejde ud fra den. Rejsen er stadig i gang – ja, faktisk er den kun lige begyndt.


Teknologisk-Institut-2
Medlem af_DI Dansk Byggeri rgb
Vi uddanner
Gorm Hansen - Lykkegårdsvej 11, 4000 Roskilde - Tlf.: 4636 4167 - CVR: 17827987 - Mail: ghs@gorm-hansen.dk